Jon Paolo Fortich CEO/Digital Swiss Army Knife előadása a Budapesti Corvinus Egyetemen.
Az összefoglalót írta Cserháti Ilona (egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem) – Megyeri Gábor (doktorandusz, Budapesti Corvinus Egyetem)
2019 őszén unikális workshop-nak adott otthont a Budapesti Corvinus Egyetem, amelynek célja az volt, hogy több oldalról is áttekintsük a helyfüggetlen élet- és munkaforma helyzetét a világban, valamint annak lehetőségeit Magyarországon. Ekkor még nem is sejtettük, hogy a COVID-19 járvány miatt a távmunka, az otthonról történő munkavégzés, a digitális kommunikációs eszközök igénybevétele sokkal hamarabb válik tömegesen az életünk részéve, mint azt gondoltuk volna.
Az esemény résztvevői és meghívott előadói rendkívül sokszínű szakmai háttérrel rendelkeztek: voltak köztük klasszikus értelemben vett digitális nomádok, akik utazgatnak, és a világ sok szép és érdekes helyéről végzik a munkájukat, mások az akadémia világából érkezve kutatják a jövő munkahelyének lehetséges formáit, de meghívást kaptak olyan vállalkozók is, akik a világ minden részéből távmunkában foglalkoztatott munkatársakkal építenek jelentős méretű vállalkozásokat. Emellett meghívtunk olyan szakértőket is, akikkel az ilyen az új típusú munka- és vállalkozási formák hazai elterjedésének lehetőségeit és eddigi eredményeit tudtuk megvitatni. A továbbiakban Jon Paolo Fortich előadását ismertetjük.
Jon Paolo Fortich a Fülöp-szigetekről érkezett a családjával. Ő az úgynevezett „remote work”, azaz távmunka gyakorlója, mely illeszthető a digitális nomádság fogalmába, mégsem teljesen az.
10 éven keresztül dolgozott egy call centerben. Ez az ő esetében azt jelentette, hogy egész éjjel dolgozott, ugyanis Észak-Amerika volt a célterület, ami teljesen más időzóna. Ez nagyon sok nehézséggel járt és a családnak sem tett jót. Ennek felismerése vezette rá a távmunka végzésére.
Hogyan segíthetnek a távdolgozók és a digitális nomádok a cégeknek?
Jon Paolo Fortich immáron öt éve dolgozik távmunkában, és ezalatt az idő alatt 3 cégnek dolgozott. Ezek mára mind „unikornis” státuszban lévő startup cégek, melyek értéke meghaladja az 1 milliárd USA dollárt.
- Az első cégnél sikeresen állított munkába 350 távmunka vállalót, akik között volt digitális nomád is, illetve 150 fő dolgozott egy BPO-ban (Business Process Outsourcing Office – Kihelyezett üzleti folyamatokat ellátó iroda), mindannyian Fülöp-szigetekiek voltak.
- A második cégnél a korábban megszerzett tapasztalatai miatt bízták meg azzal a feladattal, hogy a 20 fős csapatukat növelje 100 főre. Olyan dolgozókra volt szükség, akik az otthonaikból, távmunkában végzik el a cég sales-es feladatait. A munkát 2017 júliusában kezdte a céggel, az éves árbevétel 120 millió $ volt, melyet 200 millióra emeltek, a cég névleges értéke 1,2 milliárd $.
- A harmadik cég, melynek most is alkalmazásában áll, az elmúlt hónapban kapott egy 149 millió dolláros befektetést, a cég névleges értéke elérte az 1 milliárd dollárt.
Mi a közös a három cégben?
A legfontosabb közös pontként Jon Paolo Fortich a nagy létszámú távdolgozói csapatokat említette meg. Ez számszerűen 100 – 5000 fő, munkavégzés szempontjából helyhez nem kötött munkavállalót jelent.
„Ez a titkos összetevő”
A világban sok 1 milliárd dollár feletti értékkel rendelkező startup van. Meggyőződése szerint ezek mindegyike alkalmaz valamilyen formában távdolgozókat és digitális nomádokat, szerinte ebben rejlik a növekedésük kulcsa. A cégeknek, tevékenységi körtől függetlenül, sokkal nagyobb számú tehetséges alkalmazottal van módjuk együtt dolgozni.
„Ahelyett, hogy egy tócsából kéne kipecázniuk a tehetségeket, az egész óceánban halászhatnak.”
Egy újabb példán keresztül mutatja be a távdolgozók effektivitását a cégek esetében.
Egy projekt során egy cég a termékét szerette volna bemutatni egy konferencia keretén belül. Számításaik szerint a San Franciscoban dolgozó munkatársuk 50-100 embert tud elérni a meghívójukkal. Ennél nagyobb létszámra volt szükség, így megbíztak 10 Fülöp-szigeteki távdolgozót, akik szabad kezet kaptak, lévén a cégnek nem volt ilyen jellegű munkával tapasztalata. 500 főt vártak az akciótól. A 10 dolgozó 10.000 visszajelzést kapott, amiből 5.000 fő jelent meg a texasi konferencián. Ezzel tízszeresére nőtt a potenciális növekedési ráta.
Ez a példa jól summázza a távmunkában és a digitális nomádok által végzett munkában rejlő flexibilitást és lehetőségeket.
Természetesen az éremnek van másik oldala is, ami nem feltétlenül negatív, inkább ennek a munkavégzésnek a sajátja. A projektek végén ezek a munkavállalók egyszerűen továbblépnek.
Az előadás egy újabb példával folytatódott. Ebben Jon Paolo Fortich egy ausztrál példát ismertetett. Ebben a munkában projektmenedzserként vett részt, természetesen otthonról. A cég barnítókrémeket gyártott és forgalmaz. (Számára ez meglehetősen mulatságos volt, az ő országában fehérítő krémeket forgalmaznak.) A feladat a cég termékének az európai certifikálása, engedélyezése és bevezetése volt. Egy müncheni céggel dolgozott együtt. (Itt kihangsúlyozta, hogy soha nem járt még Európában.) A projekt kezdetén a cég éves árbevétele 500.000 amerikai dollár volt. A munka egy évig tartott és ez a szám ekkorra 2.000.000 dollárra emelkedett.
Hol találhatóak a távdolgozók?
A szekciót néhány adattal kezdi.
A Fülöp-szigeteken a munkanélküliség 9-12%, míg Magyarországon 4%.
Nagyon fontosnak ítéli meg Jon Paolo Fortich az AAI (Active Ageing Index – Aktív Öregedési Index) vizsgálatát, ugyanis tapasztalata szerint az idősödő korúak nagy számban vállalnak otthonról végezhető munkát. Ez különösen fontos, ugyanis számukra az elsődleges motiváció nem a magas bér, hanem a szellemi aktív szinten maradás, valamint a társadalomban betöltött státusz megőrzése. Ennek megfelelően alacsonyabb bérszinten végzik el a munkát.
A távmunkában dolgozók fellelési helye nem régióspecifikus. Akár lokálisan is nagy számban megtalálhatóak.
A Fülöp-szigeteken távmunkából élők becsült száma 1,5 millió fő. Ezt a számot a PayPal kifizetésekből számolták ki.
Mik a jellemzően végzett munkák?
Adatbevitel
-adatbázis kezelés
-jegyzékek
-mesterséges intelligencia
Példaként említ egy projektet, melyben 10.000 darab, magazinból kivágott kérdőívet kapott. A feladat ezek digitális feldolgozása volt, és távmunkában végezték el.
Ügyfélszolgálat
– problémamegoldás
– átírás, fordítás, tartalomírás, IT és hálózatkezelés, kereskedelem, dizájn és kreatív szolgáltatás, angol nyelvoktatás, data science/feldolgozás, social media, jogi tanácsadás, SEO/marketing, könyvelés, programfejlesztés, orvosi háttérmunka stb.
Kérdőíves vizsgálatból származó adatok
– A megkérdezettek 70 %-a rendelkezik felsőfokú végzettséggel, 30 %-a részesült valamilyen szintű felsőoktatásban.
– 80 % dolgozott korábban irodában.
- -Ezek 60 %-ánál a távmunkában végzett tevékenység különbözik a korábban irodában végzett munkától.
Honnan származnak a munkaadók?
- -53% Észak-Amerika
- -21% Ázsia
- -16% Ausztrália és Új-Zéland
- -csupán 3% Európa
- 60 % dolgozott korábban telefonos ügyfélszolgálaton (Call Center)
Európának fel kell zárkóznia.
Az előadás zárásaként Jon Paolo Fortich a távmunka és a távmunkaközvetítés kritikus pontjaként a bizalom felépítését említi. Ebben a munkavégzési metódusban a bizalmat a kapcsolatrendszer közvetíti. Őt magát is az elmúlt 5 évben végzett távmunkája során a bizalom, valamint az emberek nyújtotta támogatás tartotta életben, és összességében is elmondható, hogy az emberi kapcsolatok kritikusak.
Joao Portilo utolsó diája néhány idézetet tartalmazott olyan munkatársaktól, akik távmunkában dolgoztak, és azt mondták el, hogy mennyire élvezték ezt.
„Az online munkának köszönhetően felügyelhetem a gyermekeim fejlődését és biztosíthatom számukra a szükségleteiket.”
„Mindig a gyermekeimmel lehetek. Soha nem hagyok ki egy szülőit, vagy más rendezvényt. Jobban rendelkezem az időm felett és gondoskodom a családomról.”
„Nagyon. Ott lehetek a gyermekemnek és édesanyámnak. Műszak előtt meg tudok főzni nekik. Fizikálisan jelen tudok lenni, és nem a távolból aggódom.”
„Kényelmes, hogy nem kell utazgatnom, valamint végig jelen lehetek a fiam fejlődésének minden mérföldkövénél.”