Forrás: Termination tips for HR practitioners, Susan Ladika (2022), SHRM
szerző: Süle Ákos
A cikk különböző szakértők véleményeit gyűjti össze azzal kapcsolatban, hogy mi is az ideális módja egy elbocsátás kommunikálásának, kezelésének. Először is fontos leszögezni, hogy célszerű elkerülni az elbocsátást, illetve leépítést és ezért aktívan tenni is kell. Rendszeresen és világosan kommunikálni kell a munkavállalók számára a velük szembeni elvárásokat
annak érdekében, hogy a félreértéseket elkerüljük.
Érdemes az elbocsátást a legutolsó eszközként kezelni és nem elhamarkodottan alkalmazkodni. Ne érje őket meglepetésként, meg kell tenni mindent annak érdekében, hogy a dolgozó támogatva érezze magát. Ha a teljesítményével szemben problémák lépnek fel,
akkor jelezni kell ezeket felé és lépéseket tenni annak fejlesztésére. Ha ennek ellenére sem mutat javulást, érdemes megbizonyosodni arról, hogy van-e valamilyen olyan körülmény az életében, ami hátráltatja a munkáját, mint például egy beteg családtag. Ha nincs ilyen probléma, akkor következhet be az elbocsátás.
Ha megszületik a döntés, fontos az exit interjú gondos és alapos megtervezése. Érdemes figyelni az időpontra és nem a munkavállaló szülinapjára vagy felvételének napjára időzíteni az alkalmat. Fontos a megfelelő helyszín kiválasztása is. Jót tesz, ha legalább két ember
jelen van a szobában a munkáltató részéről jogi és biztonsági okokból (kényes szituációban akár egy biztonsági őrt is lehet alkalmazni). Az IT részleget is érdemes értesíteni, hogy időben szüntessék meg az elbocsátott munkavállaló hozzáférését a céges adatokhoz. Fel kell készülni a dolgozó által potenciálisan felhozható vádak, sértések kezelésére, például, ha azt mondja rasszizmus, bántalmazás vagy egyéb okok miatt lett elbocsátva.
A mondanivalót érdemes rövidre fogni. Akkor fordulnak elő hibák, amikor túl hosszúra nyúlik a beszélgetés. Fontos a tisztelet megadása, hiszen ez fontos tényező lehet abban, hogy akár egy peres eljárást elkerüljön a cég. Az empátia is nagy szerepet játszhat abban, hogy a munkavállaló ne érezze jogtalannak vagy támadásnak az elbocsátás tényét. A visszajelzés
lehetőségének megadása is megfontolandó, mert általa fejlődhetnek a cég HR és egyéb folyamatai.
Az online interjúnál is hasonlóképpen kell eljárni, mint személyesen. Itt is érdemes jelen lennie egy tanúnak, továbbá érdemes lehet egy olyan helyszínt vagy időpontot választani, amikor a dolgozó körül nincsenek családtagok, barátok, hiszen a hírek feldolgozása nehézséget jelenthet.
Végül, de nem utolsó sorban fontos az elbocsátottak támogatása. Információnyújtás a különböző munkanélküli segélyekről vagy egyéb juttatásokról, hosszabb ideje a cégnél dolgozó munkavállalók számára tanácsadói segítséget is lehet biztosítani. Ha pedig viszonyítási alapot keresne valaki mindig fel kell tenni a kérdést: te hogyan szeretnéd, hogy kezeljenek hasonló helyzetben?