A jövő vezetőinek példaképei

A Budapesti Corvinus Egyetem idén indította el először vadonatúj önkéntes extra curriculum kurzusát, a Leaders of the future[1]-t, amelynek névválasztása valóban hű önmagához, hiszen a kurzusra a 2021-ben felvételt nyert évfolyam legjobb 15 hallgatója kerülhetett be. Egy többlépcsős kiválasztási rendszer keretében szűrték a hallgatókat, amely többek között IQ tesztet, angol nyelvű fogalmazási készséget és középiskolai teljesítményen túl az évfolyam hallgatóihoz mért teljesítményt is figyelembe vette. A szemeszter során a hallgatók és oktatóik hetente egyszer két idősávban dolgoznak fel különböző témákat, és az esetek többségében vendégelőadók is társulnak. A hallgatóknak minden héten el kell olvasniuk egy darab a témához előre kiadott angol nyelvű könyvet, így felkészülten érkeznek minden alkalomra.  Az egyik óra témája a vezetői karrier és dilemmák voltak, amelyre előzetesen egy házi dolgozatot kellett elkészíteniük a diákoknak, majd a beérkezett munkákat közösen dolgoztuk fel egy beszélgetés keretein belül.

A feladat az volt, hogy válasszanak egy példaképet és indokolják meg, miért őt választotték.

Amikor összegeztük az eredményeket, akkor kifejezetten váratlanul ért, hogy a munkáját leadó 14 hallgató (1 hallgató betegség miatt nem hiányzott) közül 6-an szüleiket vagy nagyszüleiket választották példaképüknek. Amikor az óra során róluk beszélgettünk hangzott el az a felettébb érdekes és pozitív meglepődést okozó mondat, hogy „Nem tudnék olyan embert példaképemnek nevezni, akit személyesen nem ismerek”. A megemlített felmenők között egyébként akadt autószalon értékesítési vezetője, ultraterepfutó bajnok, ruhagyárigazgatóból lett alpolgármester és kardvívó olimpikon is, aki ma a BME-n egyetemi tanár. Illetve nem szabad megfeledkezni a széles körben elismert belgyógyász apukáról és az okleveles könyvvizsgáló nagypapáról sem. A csoport majdnem fele tehát úgy gondolta, hogy akinek a tulajdonságaival, személyiségével a leginkább tud azonosulni nem a világ másik felén él a Szilícium-völgyben vagy Hollywoodban, hanem a mindennapjai szerves részét képezi, akár egy háztartásban él vele. Ebből kifolyólag az eddig említett dolgozatokban megjelenő személyek tulajdonságai között elsősorban nem a kitartás, a szorgalom vagy a jó vezetőkészség jelent meg, hanem a családcentrikusság, az odafigyelés és a szeretet. Sok hallgató említette, hogy felnéz szülőjére amiatt, amit elért a munkájában, karrierjében, mindemellett pedig sokat tanulnak tőlük. Ugyanakkor nem csak a karrierükben elért eredményeik miatt büszkék rájuk, ha tehetik, magánéletükben is szeretnék követni a felmenők példáját. Szeretnének ugyanúgy jó anyák/apák lenni, akikre hasonlóképpen felnézhetnek majd a gyermekeik, és sokat tanulhatnak tőlük.

 Ugyanakkor nem mindenki egy közeli hozzátartozójára néz fel leginkább, voltak olyan hallgatók, akik ismert személyeket, hírességeket tartanak példaképeiknek. Minden bizonnyal, ha ma megkérünk 10 gazdasági szakon tanuló egyetemistát, hogy nevezzenek meg egy személyt, akinek a nyomdokaiba lépnének, legalább 1 hallgató rögtön válaszolná, hogy Elon Musk. És ezt a feltételezést alátámasztja ez a csoport is, hiszen volt egy hallgató, aki a világ – jelen állás szerint – 2. leggazdagabb emberét választotta, és kitartását, nyitottságát, széleskörű tudását emelte ki.

A hallgatók közül többen választottak olyan példaképet, akiket elsősorban a társadalmi felelősségvállalásuk miatt ismerhetünk, így Malala Yousafzai-t vagy Yeonmi Park-ot. Malala egy pakisztáni fiatal hölgy, aki a nyilvánosság előtt emelte fel a hangját a nők tanulási lehetőségeinek tiltása ellen az országban. Álnévvel számtalan cikket írt a BBC Urdu-ba arról, hogy hogyan is kell elképzelni egy átlagos pakisztáni lány mindennapjait a terrorista elnyomás alatt. Hasonlóképpen tevékenykedik Yeonmi, aki Észak-Koreából menekült el, és a kínai embercsempészet ellen lép fel, valamint honfitársai emberi jogaiért áll ki világszerte. Mindkettőjük legfontosabb erénye a kitartás, az elkötelezettség és az igazságért való küzdés. Malala mellett még egy példakép kezdeményezi a lányok oktatási helyzetének javítását, nevezetesen Michelle Obama. Ő elsősorban nem mint emberi jogi aktivista híresült el, hanem first ladyként, ugyanakkor társadalmi felelősségvállalása vitathatatlan. Az oktatás fejlesztése mellett a gyerekkori elhízás ellen is kampányolt.

A példaképek között ott van Michael Jordan is, aki versenyszelleme és nyerni akarása, kitartása miatt került bele ebbe a felsorolásba. Az őt választó hallgató esszéjéből kiderül továbbá, hogy kiemelkedő képességei és személyisége miatt lehetett csapatai vezére. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy legnagyobb hobbijának a szerencsejátékot tartja, ahol versenyszelleme miatt hatalmas összegeket veszített. Illetve az is kiderült róla, hogy koncentráláskor mindig kinyújtja a nyelvét. Úgy gondoljuk ez megmagyarázza a pókerben tapasztalt sikertelenségét.

Talán a közbeszédben kevésbé ismert ember Christine Lagarde, azonban gazdasági berkekben annál inkább. Christine az Európai Központi Bank első női elnöke, korábban első női vezető volt a Nemzetközi Valutaalap élén, így kiérdemelte az egyik hallgató tiszteletét, aki szerint elsősorban előadóképessége és kitartása miatt jutott oda, ahol van jelenleg.

Az egyetlen magyar híresség a példaképek között Szirmai Gergely, aki YouTuberként és filmkritikusként él a köztudatban. Hozzá köthető a Hollywood Hírügynökség nevű csatorna, amely több mint 421 ezer feliratkozót tudhat magáénak. Ehhez minden bizonnyal szenvedélyes, karizmatikus, inspiráló és egyedi személyisége járult hozzá.

Ha már szó volt Hollywoodról, Meryl Streep-pel zárul az összefoglalás, akinek szintén karizmája és szakmai tudása megnyerő egy hallgató számára. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy háromszoros Oscar- és nyolcszoros Golden Globe-díjas színésznő. Ráadásul ez a példanélküli karrier kevesen múlt, hogy egyáltalán felépüljön, hiszen 1976-ban egy rendező azt mondta rá, hogy „ez rettenetesen csúnya”. Szerencsére Meryl Streep ennek ellenére nem adta fel az álmait.

A hallgatók – jogosan – nagy hangsúlyt fektettek példaképeik tulajdonságaira, készségeire. Olvashattunk szorgalomról, kitartásról, felelősségtudatról, családcentrikusságról, intelligenciáról, áldozatvállalásról. Ezek lennének egy igazán jó vezető ismertetőjelei? Minden bizonnyal 20-30 év múlva saját tapasztalataik alapján tudnak majd erre a kérdésre válaszolni a hallgatók.

A középiskola felmérésekkel ellentétben, ahol a hallgatók harmada influencer szeretne lenni, itt komoly értékeket előtérbe helyező beadandókat kaptunk. Reméljük, hogy közülük kerülnek ki a jövő vezetői.


[1] A program kidolgozója és vezetője Vaszkun Balázs egyetemi docens

Szólj hozzá!