Együttműködés a BKIK, a BME és a Corvinus között kompetensebb startup csapatokért

Az idei félévben egy különös, de mindenképpen előremutató együttműködés jött létre a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által támogatott BKIK Akadémia, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem között. A BME diákjai előálltak startup ötletekkel, (adott esetben a megvalósítást is elkezdték) és ezekhez az ötletekhez pedig csatlakoztak a Corvinus gazdálkodási és menedzsment szakos, kisvállalkozás specializációjú hallgatók, hogy egy üzleti tervet írjanak hozzá.

Bár 14 csapat indult el, végül 11 csapat és 37 hallgató csinálta végig a teljes programot (ugyan 10 csapat prezentált csak). A projektek rendkívül széles körűek voltak, az orvos diagnosztikától kezdve, a piactér felületeken át, az oktatásig.

Travelly (helyi kúltúrát segít megismerni utazóknak)
Ethalonschool (különböző tárgyak oktatása)
Elektronikai tervező program
Biztonsági őrök fesztiválbeosztása
Gerinc-vizualizációs szoftver
CATCHIQ (Okos kapásjelző)
Kikötőrendező
Szakterületi Keretrendszer Program
Menüzők (Éttermi menüket összefogalló applikáció)
LISTen (Zenelejátszó alkalmazás, interaktív zeenhallgatashoz)
Arterio (Folyaamtosan és megbízhatón mérő vérnyomásmérő)

Az első alkalommal egy közös nyitóesten a mérnökhallgatók prezentálták az ötleteiket, majd ezek után egy szabad beszélgetés és csapatválasztás következett így a csapatok teljesen szabadon, külső iránymutatás nélkül tudtak kialakulni.

A csapatoknak először meg kellett ismerniük egymást és a projektet, megbeszélni a csapatmunka dinamikáját és megvitatni a nyitott kérdéseket. A visszajelzések alapján többnyire online voltak találkozók, az offline találkozókból jóval kevesebb volt. Ez volt talán az egyik olyan sarkalatos pont, amit érdemes vizsgálni, hogy a későbbiekben milyen hatással volt ez a csapatok eredményére.

Miután megismerték a feladatokat és a főbb nyitott kérdéseket, meg kellett tervezniük a projekt MVP-jét (minimum viable product). Ez elsőre nem volt könnyű, ugyanis egy startup esetében a prototípusfejlesztés gyökeresen eltér a hagyományos vállalati prototípusoknál. Ez persze nehéz, mert a csapatok úgy érezhetik, hogy rossz minőségű terméket vagy szolgáltatást nyújtana, ezzel pedig elveszítik a piacukat. De egy startup esetében, ahol egy valódi piac létezése sem biztos, elengedhetetlen, hogy minél hamarabb igazolják vagy cáfolják a startup hipotézisét. Ez nem csak azért fontos, mert senki nem szeret egy halálra ítélt projekten hosszasan dolgozni, hanem azért is, mert a pivotálás szükségességét is minél hamarabb észre kell venni.

 Végül azonban második nekifutásra a csapatok elengedték a hagyományos metódusokat és sokkal gyorsabban kifejleszthető prototípusokat terveztek. Ehhez segítségül megkapták Eric Ries Lean Startup című könyvének MVP-ről szóló fejezetét. Ebben az író kifejti, hogy az MVP lényege nem egy valódi kissé lebutított termék létrehozása, hanem a vevőélmény modellezése és tesztelése.

Ezek után a piacuk feltérképezéshez tipikus vevő perszónákat készítettek a csapatok. Sok csapat rendkívül kreatív és jó megoldást készített, de volt olyan csapat, ami 400 fő bevonásával konkrét piackutatást csinált, és egészen lenyűgöző módon a vevőhipotézisükhöz egy erős bizonyítékot szereztek. Volt csapat, ahol már működő vállalkozás révén jobb adatok álltak rendelkezésre, ők pedig alaposan kielemezték a vevőiket.

Az utolsó feladata a csapatoknak pedig szokásos módon a prezentálás volt, ahol nem csak értékes tapasztalatot nyerhettek a csapatok, de még pénzjutalomban is részesültek a legjobbak. A csapat. amelyik nem adott elő, ők már kapcsolatba léptek potenciális partnerekkel és az ő kérésükre maradtak távol az utolsó feladattól.

A program sikeresen zárult és remélhetőleg am következő évben is megismétlődik, hogy a két egyetem további együttműködéséből a teljes magyar startup közösség fejlődhessen és tovább épülhessen.

Szólj hozzá!